News

Totul despre dinți sănătoși

aug. 24, 2021 | Sfaturi | 0 comentarii

Tendințele se schimbă rapid. Ritmul vieții noastre e din ce în ce mai accelerat, mai intens, mai rapid, se ard etape, tehnologia e în continuă dezvoltare, iar rezultatele noilor cercetări din ce în ce mai inovatoare – din toate domeniile – par să nu mai contenească.

Sanatatea dintilor

Așa se face că ceea ce e bun pentru sănătate anul acesta poate deveni inamicul public numărul unu anul viitor. Nu e de mirare că nici noi nu mai știm ce e bine și bun pentru noi și ce nu.

Sănătatea dinților nu face excepție de la acest carusel al contradicțiilor. Să te clătești după ce îți periezi dinții sau nu? Să folosești guma de mestecat sau să te ferești de ea?

Suntem convinși că și tu ai o mulțime de întrebări și niciun răspuns concret. Hai să schimbăm această stare de fapt! Iată de ce ne-am gândit să strângem cele mai des întâlnite situații și aspecte care ne pun în dificultate când vine vorba de cele mai bune practici pentru dinți sănătoși.

Cum mentinem dintii sanatosi – intrebări frecvente

Cât de des trebuie să ne periem dinții?
Varianta vehiculată cel mai des susține perierea dinților de două ori pe zi… și este adevărat. Ideal ar fi să ne spălăm pe dinți înainte de culcare, iar momentul ales pentru cea de-a doua periere este opțional, în funcție de obiceiurile și programul fiecăruia.

Dar lucrurile nu pot fi atât de simple – ce farmec ar mai avea? Se pare că nu e o regulă să ne spălăm pe dinți după masă, deși suntem învățați să procedăm astfel din fragedă pruncie.

Iată că avem de-a face cu una din multele convingeri populare, dar fără fundamente reale. Aparent, momentul potrivit de periere este determinat de ce anume mâncam. Spre exemplu, fructele creează aciditate care cauzează înmuierea suprafeței dentare și pierderea parțială a unor elemente esențiale pentru smalțul dinților și anume calciul și fosfații. Așadar, e foarte bine să ne spălăm pe dinți după fiecare masă atât timp cât meniul nu cauzează aciditate.

Periuța de dinți electrică sau cea tradițională?
Cu toții am auzit în ultima vreme despre ce și cum recomandă experții, despre cât de eficiente sunt periuțele de dinții electrice comparativ cu deloc eficientele periuțe tradiționale care nu fac decât să plimbe microbii dintr-un capăt în celălalt al cavității noastre bucale. Dar cât de justificată este această opinie?

Conform unui experiment derulat pe o perioadă de 3 luni, periuța electrică a redus cu 21% placa bacteriană și cu 11% inflamațiile gingivale comparativ cu o periuță clasică. Putem conchide că periuța electrică este într-adevăr mai eficientă.

Dar nici periuța noastră de zi cu zi, clasică deja nu e chiar de aruncat. Sunt oameni care preferă în continuare acest stil de periaj – doar știm că un clasic nu se demodează niciodată – și nu e nimic în neregulă cu această practică.

Argumente pentru dinti sanatosi

Guma de mestecat – prieten sau dușman?
În general, guma de mestecat e prietenul omului deoarece stimulează producția de salivă și prin urmare, reduce efectele nocive ale acidului responsabil de corodarea dinților și poate ajuta la dislocarea resturilor de mâncare rămase blocate între dinți.

Cu sau fără pastă de dinți?
Categoric cu. Dinții noștri trec printr-un proces constant de demineralizare, respectiv de remineralizare, iar fluorura din pasta de dinți ajută la fortificarea dinților.

E important, deci, să optăm pentru o pastă de dinți bogată în floruri, să nu apelăm la leacuri „băbești” cum ar fi bicarbonatul de sodiu ca înlocuitor al pastei de dinți (prea abraziv) și să nu clătim după ce am terminat de periat pentru a reține cât mai multă fluorură pe dinți. Cu această ocazie, s-a elucidat și dilema clătirii.

Cu sau fără ață dentară?


Aici rezultatele nu sunt chiar concludente, deși tindem să recomandăm utilizarea aței dentare pentru simplul motiv că poate ajunge în locuri greu accesibile pentru periuța noastră de dinți – fie ea obișnuită sau electrică – și astfel poate îndepărta mai multă placă bacteriană. Atenție, însă, ața dentară este doar un adjuvant sau un element adițional menit să acompanieze periajul, nicidecum să îl înlocuiască.

Apa de gură sau apă de la robinet?
La fel ca pasta de dinți, apa de gură conține fluoruri importante pentru sănătatea dinților noștri – evident, e derizoriu să ne clătim cu apă de gură după un periaj cu pastă de dinți – dar și alte substanțe benefice cum ar fi clorhexidina (un agent antiseptic) care elimină bacteriile omise de periuțele noastre de dinți și reîmprospătează astfel respirația.

Apa de gură e benefică, dar nu imperioasă. Dacă respectăm o rutină de curățare a dinților de două ori pe zi ar trebui să ne descurcăm și cu apă de la robinet.

Dintii sanatosi la control!

Vizita bianuală la dentist – mit sau necesitate?
Mit. În lipsa unor simptome deranjante și în condițiile unei bune igiene orale, nu există niciun motiv real pentru a-l vizita pe stomatolog o dată la fiecare 6 luni… poate doar din curtoazie, dar aici e cu totul altă discuție.

Controalele bianuale se pot dovedi nenecesare, poate incomode și nu de rareori neprietenoase cu bugetul. Așadar, un interval regulat de consultații – stabilit la fiecare doi ani – ar trebui să țină totul sub control… de dentist!

Dinții copiilor – tratăm sau ignorăm?
Dinții de lapte cad și sunt înlocuiți de dinții de adult. Cu toate acestea, nu e indicat să ignorăm problemele legate de dinții provizorii întrucât au rolul foarte important de a ghida poziția viitorilor dinți permanenți în interiorul cavității bucale.

În cazul copiilor ca și în cazul nostru este recomandat periajul de două ori pe zi și urăm de pe acum „multă baftă” celor ce vor fi suficient de curajoși încât să pună în aplicare acest plan riguros sau măcar să încerce.

 

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.